Rotterdam kan hamna i Oman

Många är de nostalgiker som vill bevara gamla och ofta enorma fartyg för eftervärlden. Men ofta är intresset från allmänheten tämligen lågt. Ett tecken på det är exempelvis att besökarantalet till Sjöhistoriska museet i Stockholm minskat med 13 procent mellan 2006 till 2011, det enligt siffror från Kulturrådet. Ytterligare ett exempel är planerna på att få M/S KUNGSHOLM tillbaka till Göteborg, vilket slutade i fiasko på grund bristande intresse från både företag, tjänstemän och politiker.

I Rotterdam har dock sällskapet Friends of steamship Rotterdam fått se sin dröm gå i uppfyllelse. Det började under 2001 då fem initiativtagare utredde möjligheterna att rädda den holländska stoltheten från skärbrännarna, det öde som troligen väntade fartyget eftersom hon legat upplagd en tid i Freeport på Bahamas. Politikerna i Rotterdam bestämde sig för att stötta projektet och ordnade en permanent kajplats i Katendrecht, strax söder om stadskärnan.

År 2004 lämnade ROTTERDAM Bahamas för att genomgå ett par års arbete med uppfräschning och asbestsanering i bland annat Gibraltar, spanska Cadiz, i Tyskland och Polen. Den 8 augusti 2008 var dagen då arbetet betalade sig, dagen då holländarna kantade stränderna längs floden Nieuwe Maas för att se när det största passagerarfartyget som någonsin byggts i Holland åter kom hem till Rotterdam.

Konceptet ombord på SS ROTTERDAM i dag består av fyra olika delar; ett fyrstjärnigt hotell, två restauranter, ett museum med två olika guidade turer, samt ett gediget evenemangskoncept. Ombord arrangeras allt från företagskonferenser och bröllop till fester av olika slag.

För dryga hundralappen kan man ta chansen att gå den mindre av de två guidade turerna ombord. Den kallades för ”Sea Breeze tour” och inkluderade en fantastisk tur i fartygets inre, dock inte i maskin. Det gör däremot den stora turen, Rotterdam complete tour. Med en bandspelare i hand och hörlurar på huvudet fick man som besökare en guidning utmed en snitslad bana som gick igenom barer, teatern, ut på båt- och sportdäcken och upp på bryggan. Vid mitt besök var jag den enda som gick turen vid det tillfället, kanske beroende på att det var en dag mitt i veckan under lågsäsong. De enda personerna jag mötte var ett par obotliga nostalgiker från Friends of steamship Rotterdam uppe på bryggan, två härliga pensionärer som ville berätta allt om fartyget och om Holland America Lines historia.

Men trots de omfattande koncepten ombord finns risk att Friends of steamship Rotterdams dröm kan sluta i katastrof. Det beror på svårigheterna att driva fartyget med vinst. För ägarna, fastighetsbolaget Woonbron, har fartyget inneburit en tung börda i bokslutet. De har spenderat över 250 miljoner euro på renoveringar, vilket bland annat gjort att förra årets resultat blev en förlust på 41 miljoner euro. Därför kom knappast nyheten som en förvåning att olika intressenter i Oman vill köpa SS ROTTERDAM och flytta henne till Mellanöstern. Att bolaget enligt olika källor sedan ska ha sagt att enbart ett mycket generöst erbjudande skulle få dem att vilja sälja gör inte direkt livet säkert för ”The Grande Dame” i Rotterdam. Komiskt nog är det just i Oman som gamla KUNGSHOLM för närvarande ligger som hotellfartyget Veronica.

Sett ur ett krasst ekonomiskt perspektiv fungerar alltså SS ROTTERDAM som ett avskräckande exempel. Samma sak verkar det vara med ett av de mest anrika fartygen i hela världen, RMS QUEEN ELIZABETH II som just nu bara ligger i Dubai och väntar på sitt framtida öde. Planerna för henne har varit många, men även där verkar de vara svåra att få lönsamhet i.

/Christopher

FAKTA: SS ROTTERDAM
Beställd: 27 oktober 1955.
Kölsträckt: 14 december 1956.
Sjösatt: 14 september 1958.
Jungfrutur: 3 september 1959.
Varv: Rotterdam Drydock Company.
Varvsnummer: 300

Längd: 228 meter.
Bredd: 28.7 meter.
Höjd: 49.8 meter.
Djupgående: 9 meter.
Tonnage: 38,645 GT.
Displacement: 31,530 ton.
Passagerare: 1 456.
Besättning: 776.
Hastighet: 21.5 knop.

Maskineri: Två ångturbiner byggda av Schelde i Vlissingen, samt fyra V2M 640PSI pannor designade av Combustion Engineering.
Tidigare namn: Rotterdam (1959-1997), Rembrandt (1997-2003), Rotterdam (2004 och frammåt)
Huvudsaklig ägare: Holland America Line.
(Källa: Wikipedia)

2 svar på ”Rotterdam kan hamna i Oman”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *