Nu fungerar kommentarerna

Under söndagskvällen satt jag och kikade på min blogg och undrade lite blygsamt varför ingen lämnat någon kommentar på något inlägg under den tid bloggen varit igång. Trafiken till sidan har varit ganska god hittills, snart är antalet unika besökare uppe i 1 000 stycken och därför tyckte jag det var konstigt att ingen kommenterat ännu. När jag tittade närmare på det hela fann jag att det inte gick att kommentera inläggen alls. Allt som kom upp var en textruta med ett meddelande om att texten i kommentarsfältet saknades. Det felet är nu fixat och nu ska det funka att kommentera igen. Felet berodde på en bugg i koden.

Som illustration till detta inlägget har jag valt ut en bild på Vinga Fyr i solnedgång, tagen från Stena Jutlandica på ingång till Göteborg en junidag 2006.

/Christopher

Irakisk långliggare till skrot

Fartyget Al-Zahraa byggdes 1983 vid Helsingør Værft som ett av fyra systerfartyg. Hon byggdes för att transportera militär materiel åt den irakiska militären genom rederiet Iraqi Line som drevs av myndigheten State Enterprise for Water Transport. Akterrampen anpassades för transporter av bland annat amfibieförband och längden på rampen gjorde det möjligt att sjösätta amfibiefordon direkt. Dessutom var fartyget försett med en helikopterplatta.

Al-Zahraa, som betyder den skinande, transporterade militär materiel fram till juli 1990 då hon drabbades av maskinproblem under en resa från Jeddah i västra Saudiarabien till norra Europa. Al-Zahraa var tvungen att uppsöka varv och bäst lämpat för det jobb som skulle utföras var varvet i Bremerhaven. Problemet var bara att reparationerna aldrig hann komma igång.

Den andra augusti 1990 brakade helvetet lös längst in i den persiska viken. Saddam Hussein gick till attack mot den tidigare allierade partnern i Iran–Irak-kriget, Kuwait. Orsakerna sägs vara flera, bland annat en allt sämre irakisk ekonomi på grund av dalande oljepriser, vilket man försökte få Kuwait att klä skott för. Landet anklagades för att ha borrat i oljekällor som låg på irakisk mark samtidigt som Kuwait krävde tillbaka det ekonomiska stöd man givit under Iran–Irak-kriget. Iraks mål var att göra Kuwait till en egen provins.

Den irakiska invasionen gick tämligen enkelt och Kuwait var helt ockuperat på bara ett par dagar. Den kuwaitiska kungafamiljen flydde i exil och påbörjade en internationell kampanj för att få andra länder att pressa Irak att lämna landet. Det är här det börjar hända intressanta saker på högsta tänkbara nivå inom världspolitiken som fick konsekvenser för Al-Zahraa i Bremerhaven. FN:s säkerhetsråd arbetade fram totalt tolv olika resolutioner som krävde att Irak omedelbart drog tillbaka sina styrkor från Kuwait. Tre dagar efter att Irak inlett sin invasion kom FN ut med sin andra resolution, vilken innefattade ett handelsembargo mot Irak. All handel stoppades förutom den med medicin och mat. Detta innebar att de tyska myndigheterna lade beslag på Al-Zahraa som inte tilläts lämna hamnen förrän Irak dragit sig tillbaka från Kuwait.

Irak höll Kuwait i ett järngrepp under den sju månader långa ockupationen. Hälften av landets befolkning tvingades fly och många uppgifter vittnar om flertalet brott mot mänskliga rättigheter. I januari 1991 inledde de allierade FN-trupperna en motoffensiv under USA:s ledning, inledningsvis från luften men senare även med marktrupper. Efter en dryg månad var Kuwait fritt från de irakiska invasionsstyrkorna, men luften förpestades länge av rök från de många svårsläckta bränderna i oljekällorna som irakierna tänt på.

Efter kriget ålades Irak med stränga sanktioner och restriktioner av FN, bland annat gällande import av varor och material. Under åtta år var sanktionerna i kraft, vilket gjorde att Al-Zahraa förblev liggande där hon låg utan reparationer. På grund av ytterligare oroligheter i Irak blev fartyget kvar ända fram till mitten av juli 2011 då hon bogserades till Klaipeda för upphuggning. En förklaring till varför hon blev kvar såpass länge är att de irakiska myndigheterna har betalat hamnen i Bremerhaven för både hamnavgifter och elförbrukning. Dessutom har det hela tiden funnits två irakiska sjömän ombord för att övervaka fartyget, säkerligen inte samma personer dock…

/Christopher

Fakta om Al-Zahraa
Namn: Al-Zahraa
IMO: 8027822
Byggd: 1983 vid Helsingør Værft
Fartygstyp: RoRo
Flagg: Irakisk med Basrah som hemmahamn.
Längd (LOA): 110,70 meter
DWT: 3,985

Fotot ovan på Al-Zahraa kommer från Wikipedia commons och är fri för publicering.

Tog ut svängen rejält

Enligt uppgifter i flera medier kolliderade Stena Germanica med en farledsfyr på väg in till Göteborg måndagen den 11 juli. Enligt de första uppgifterna från TT skulle färjan ha grundstött, men incidenten var inte värre än att en försening på omkring 20 minuter uppstod. Stena Germanica fick nödankra efter händelsen och efter det att man lagt till vid Tysklandsterminalen gick dykare ned för att inspektera skrovet. Man fann att fartyget haft kontakt med botten, men skadorna var bara ytterst små och Stena Germanica kunde avsegla enligt tidtabell senare på kvällen.

Enligt Stena Lines informationschef Joakim Kendahl var orsaken till incidenten någon form av strul med autopiloten som gjorde att färjan inte gjort svängen på Böttöleden helt korrekt. Man hamnade därför 20 meter fel och drog ner fyren.

Vid incidenten fanns omkring 1 150 passagerare ombord, ingen kom till skada.

/Christopher

Mer i ämnet:
GP: Stena-färjan åter i trafik
GT: Stena Line-färja körde på fyr
Aftonbladet: Fartyg gick på grund

En annorlunda värld

De flesta av oss drömmer om att få resa på semestern. Många andra drömmer om att ha en sommarstuga för lata dagar med sol och bad. Vad de flesta säkerligen aldrig ens kunnat fantisera om är vad som är verklighet för de gäster som har en egen lägenhet ombord på världens största privatägda yacht, M/S The World. Det är ett mycket intressant koncept som fungerar som en bostadsrättsförening där gästerna äger fartyget tillsammans. Men det är inte vem som helst, för att ens komma i fråga för att kunna köpa en lägenhet måste man ha tio miljoner dollar på banken, utöver insatsen till lägenheten.

Lägenheterna varierar mellan 30 och 450 kvadratmeter och i nuläget är ett tjugotal lediga. Gästerna bor ombord i omkring fyra månader om året och därför är det genomsnittliga passagerarantalet runt 135. Fartyget går runt världen i cykler om tre år och stannar extra länge i varje hamn. När hon kom till Göteborg anlöpte hon vid 10-tiden på morgonen den 4 juli och avgick igen strax före midnatt ett dygn senare.

The World

The World  The World  The World  The World  The World  The World

Fartyget har samma sorts faciliteter som ett vanligt kryssningsfartyg, det vill säga restauranger, barer, golf- och tennisbana och stort poolområde. Den genomsnittlige gästen är 55 år och de flesta ombord är amerikaner. Dock finns två svenskar ombord, samt några australienare och en schejk. Besättningen är på 260 personer, majoriteten filippiner.

Skrovet till The World byggdes på varvet i Landskrona. Det lämnade den skånska staden den 2 mars 2001 för att färdigställas vid det norska varvet Fosen Mekaniske Verksted. Tanken från början var att bygga tre stycken fartyg som skulle bli världens mest exklusiva kryssningsfartyg där passagerarna ombord ägde lägenheterna. Men efter en kort tid insåg ägarna att ekonomin inte gick i hop, lägenheterna sålde inte så bra som väntat. En del klagade på att fartyget åkte runt som ett spökskepp och en av miljardärska ombord citerades i många medier när hon uttalade sig om det trista i att nästan sitta helt ensam i salongerna när fartyget besökte Nordkap.

I dagsläget är ekonomin avsevärt bättre sedan lägenhetsinnehavarna tog över ägandeskapet till 100 procent under 2003. Nästa år är The World inbokad på en rutt längs många amerikanska resmål och det lär dröja länge innan vi ser henne i våra vatten igen.

/Christopher

Mer i ämnet:
Landskrona Direkt: The World återvänder till Öresund
Helsingborgs Dagblad: ”Världen” kom på besök
Helsingborgs Dagblad: Några frågor till kapten på The World…
SVD: Världens lyxigaste fartyg blev spökskepp

En udda sjöresa

På en lastbrygga vid Skeppsbron i Stockholm sitter en man i slita byxor och en träningsjacka som minner om åttiotalet. I handen har han en burk med piller som han öppnar. Han plockar ut ett par tabletter och tar sedan tag i en enliters förpackning med yoghurt. Han skruvar upp den vita plastkorken och dricker ur kartongen för att svälja sina tabletter. Efter en liten stund stoppar mannen ner sina pinaler som han spridit ut på lastkajen och beger sig bort mot landgången till Birger Jarl som ska avgå en halvtimme senare.

Bilden av denna man påminner om någon som tangerar gränslandet mellan ensamvarg och hemlös. Han är bara en alla de original och kufar som finns ombord på Birger Jarl när hon lägger ut från Stockholm mot Mariehamn klockan 18:00 fredagen den 17 juni 2011. Under sina snart 60 år som passagerarfartyg har den gamla damen fått se det ena originalet efter det andra passera över landgången. I dag går hon på en linje till Åland och har pensionärer som huvudsaklig målgrupp. Kanske är det därför som prisnivån både för själva resan och ombord är såpass låg, kanske är det för att det är ett av de sämre fartygen man kan resa med på Östersjön, grundat på kvaliteten på underhållningen, maten och klientelet ombord.

Birger Jarl

Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl

För under tre hundralappar kan man få resa i en rymlig A-hytt på däck fem. Även om det finns vissa brister erbjuder en resa med Birger Jarl en helt annan maritim upplevelse än något annat fartyg. Inredningen är långt ifrån den utbytbara finlandsfärjeplastiga, utan består av en detaljrik trä- och mässingsinredning med dunkel skeppsbelysning och trånga korridorer där det knappast finns en rak skarv. Avstånden i hyttkorridorerna är inte heller speciellt långa och det mesta ombord är bara några trappsteg bort.

För en båtälskare kan knappast faktumet att det femte däckets hyttventiler är öppningsbara komma som någon nackdel. Känslan att öppna och luta sig ut och känna den friska havsluften är obeskrivlig. Möjligheten att också kunna öppna för att plåta förbipasserande fartyg är en oerhört uppskattad egenskap som knappast finns att återfinna på något annat modernt fartyg idag.

Att stå på Birger Jarls fördäck när hon lägger ut från Skeppsbron nedanför Gamla stan är en mäktig upplevelse som mer än väl kompenserar alla andra av fartygets brister. På däcket kommer man nära det marina på så sätt att det går att höra matrosernas kommunicerande med varandra när tamparna läggs av, man ser skepparens blick på kajen där han står på bryggvingen och man ser hur bogpropellern arbetar i vattnet. Att fartyget är såpass litet gör att man får en intem kontakt med vattnet. Tyvärr är det väl just här som lovorden kring en resa med Birger Jarl slutar.

Birger Jarl

Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  IMG_5310

När ett par timmar spenderats ute på däck och för att upptäcka fartygets utrymmen blir man som resenär ganska hungrig. Dags för smörgåsbord i restaurang Roslagen på däck fyra i fartygets förliga del. När man kliver in i matsalen får man tredjeklassvibbar genom det enkla möblemanget och den otrivsamma belysningen. På så sätt är förväntningarna på maten inte extremt höga, men när man får kött som är segt som skosulor, micrade lågprisköttbullar och räkor som påminner om tugummi kan man inte säga annat än att besvikelsen är stor. Ett tiopack med kexchoklad från den minimalistiska taxfreen i aktern räddade kvällen från fördärv tillsammans med mys i fartygets påbyggda Skybar på däck sex. Tyvärr var underhållningen av så undermålig art att det inte fanns annat att göra än att uppsöka bingen redan före tolvslaget och ankomsten till Mariehamn. Bandet som spelade upp till dans höll knappt kareokiekvalitet, även om en del överförfriskade damer och herrar i övre medelåldern med uppenbara taktproblem verkade uppskatta de polska tonerna. För de polska gästerna ombord blev det klackarna i taket när bandet rev av hits av kalinka-typ samtidigt som förundrade svenskar kunde skåda ringdans i lokalen och en och annan piruett som skulle fått Let’s Dances Tony Irving att storkna.

När natten kom ställdes klockan på ringning i gryningen för att fotografera den inkommande färjetrafiken genom hyttens öppningsbara ventil. Hade morgonen bjudit på en fagrare soluppgång istället för gråmulet väder hade en tidig sväng i land varit på sin plats, men för att bearbeta de många kufarna ombord och bevittandet av deras festande kunde man inte göra annat än att ta vara på nattens sömntimmar.

Birger Jarl

Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl

Morgonen bjöd på brunch i restaurang Roslagen, nu med betyget godkänt helt klart – om man förväntar sig frukostbuffe i vandrarhemsklass. Till festprissarnas glädje serverades brunchen mellan 09 och 13 och bjöd på tillräckligt med mat för en dag på sjön.

I runt 14 knops fart stävar Birger Jarl förbi Söderarm där hon möter Silja Europa och Viking Lines Isabella. I Kapellskärs hamn ligger Lisco Patria och en stund senare glider Birger Jarl lugnt igenom sommaridyllen Furusund. När vädret bjuder på 25 grader och vindstilla finns få fartyg som på ett bättre sätt än Birger Jarl kan ge en nära upplevelse av Stockholms skärgård. Den nära kontakten med vattenytan gör känslan helt annorlunda jämfört med att se allt från fågelperspektiv tio våningar upp. Resan in mot Stockholm för oss bjöd på stundom disigt och småkyligt väder, stundom klart väder med blå himmel och värmande solsken. Trots att vädret inte var helt perfekt under resan var skärgården lika njutbar för det.

När man strosar omkring i Birger Jarls publika utrymmen slås man ibland av att det kanske är besättningens utrymmen man går på. En del däck påminner mer om varulager och akterpopp för trossarna än rökställe. Just poppen är öppen för alla passagerare och ledig besättning ute på rökpaus varvas med passagerare som tar en nypa luft efter ett besök i den minimalistiska taxfreen.

Då och då när man går runt ombord möter man kufarna, flera av dem boende långt ner i fartygets billigare hytter. Det går många rykten om både folket som åker med Birger Jarl och vem som egentligen äger och styr rederiet. En teori är att en välkänd motorcykelklubb har intressen i rederiet, vilket också ska vara en förklaring till de låga priserna ombord. Det gör att många tobakshandlare väljer att köpa sina cigaretter ombord för att sedan sälja dem i sina kiosker. Tilläggas bör dock att någon form av cigarettsmuggling eller liknande inte gick att observera för en lekman inom det området.

Birger Jarl

Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl  Birger Jarl

När Birger Jarl ankommer till Stockholm igen efter den drygt 20 timmar långa kryssningen skiner solen och det är riktigt varmt. Att glida förbi Djurgården och fortsätta in mot Gamla stan är en häftig upplevelse och lite av hela resans tjusning. Birger Jarl gör sin sista tur mellan Stockholm och Mariehamn den 14 augusti i år, sista eftersom hon inte fått förlängt sin dispens från de mycket hårdare Solasreglerna som gäller för alla fartyg i internationell trafik. Vad som händer med både Birger Jarl och rederiet Ånedinlinjen efter detta datum återstår att se.

/Christopher

Tysklands lyxhotel under OS

När det 175 meter långa kryssningsfartyget MS Deutchland stävade in mot Göteborg genom skärgården på morgonen den 29 juni 2011 kunde man skåda en liten logga med de olympiska ringarna strax under hennes bryggvingar. En svart kursiverad text med orden Deutsches schiff london 2012 gav en liten hint om varför den välkända loggan fanns där. Deutchland ska nämligen fungera som tyskt hotell och konferenscenter mellan den 27 juli och 12 augusti 2012 då spelen pågår.

Deutchland

Deutchland  Deutchland  Deutchland  Deutchland  Deutchland  Deutchland

Rederiet som både äger och opererar Deutschland, Peter Deilmann Reederei, står som reseparter för det tyska OS-laget och får genom placeringen under OS ett guldläge för marknadsföring. På fartyget kommer idrottare, affärspartners, media och tjänstemän att kunna träffas och knyta kontakter med varandra. Hon kommer att ligga vid West India Docks, bara ett par kilometer söder om Stratford där det huvudsakliga OS-området ligger med OS-byn där merparten av idrottarna bor. Fartyget ankommer till London redan den 24 juli, då som sluthamn för en tvåveckors kryssning runt Storbritannien. Den resan avslutas med ett tvånätters uppehåll i den engelska huvudstaden innan kryssningen tar slut den 26 juli, dagen före OS-invigningen. Den 13 augusti, dagen efter OS, lägger Deutschland ut på en trenätterskryssning till Hamburg.

Fartyget byggdes i Kiel och sjösattes 1998, då med både samma ägare och namn som i dag. Hon tar 520 passagerare och har en besättning på 280. Hon för tysk flagg och har Neustadt in Holstein som hemmahamn. Inredningen går i klassisk Art deco-stil, en stil som bland annat fanns på många gamla ocean liners. Hon har varit på besök i Göteborg tidigare, senast i augusti 2008. I år blev det bara ett anlöp och nästa år ser det inte ut att bli något anlöp.

/Christopher

Spirit avslutar Stenas rotation

Under våren 2010 gick Stena Line ut med ett pressmeddelande om sina planer på miljardinvesteringar i färjetrafiken. Planerna rörde linjerna Hoek van Holland-Harwich, Göteborg-Kiel och Karlskrona-Gdynia som alla skulle få nya färjor. Linjen på engelska kanalen fick två nybyggen i form av superfärjorna Stena Hollandica och Stena Britannica som sattes i trafik i maj respektive oktober 2010. De gamla Hollandica och Britannica byggdes om och blev så småningom Stena Germanica och Stena Scandinavica och sattes in mellan Göteborg och Kiel. Gamla Germanica byggdes om vid Cityvarvet i Göteborg och blev Stena Vision och nu har alltså hennes systerfartyg också blivit klart. Stena Spirit var alltså gamla Stena Scandinavica innan hon började byggas om i Göteborg under våren. Bland annat har hon fått en helt ny SPA-avdelning, en ny bufférestaurang och nattklubb och nyrenoverade hytter.

Stena Spirit

Stena Spirit Stena Spirit Stena Spirit Stena Spirit Stena Spirit Stena Spirit

På förmiddagen söndagen den 26 juni 2011 lämnade Stena Spirit Cityvarvet i Göteborg med destinationen Karlskrona dit hon väntades under måndagsmorgonen. Måndagen den 27 juni gick hon in i sin nya trafik med avgång från Karlskrona klockan 20:00. I hennes akter vajade en stor rödvit flagga, dock inte den danska Dannebrogen. Stena Spirit har flaggats ut och är Bahamasflaggad och har Nassau som hemmahamn. Systerfartyget Stena Vision har Karlskrona som hemmahamn och många trodde därför att Spirit skulle få polsk flagg. Men eftersom den gamla färjan har Nassau som hemmahamn är det en naturlig förklaring till att Stena väljer att fortsätta med en av färjorna under bekvämlighetsflagg.

Att Stena Spirit är färdigrenoverad betyder att Stena Lines miljardsatsning är klar, de tre linjerna har fått nya fartyg. Vad som dock återstår är frågan vad som ska ske med Stena Baltica som trafikerat mellan Karlskrona och Gdynia sedan 2002.

Stena Spirit

Stena Spirit Stena Spirit Stena Spirit Stena Spirit Stena Spirit Stena Spirit

/Christopher

Sjömän oroliga för jobben

Torsdagen den 28 oktober 2010 var dagen som många sjömän väntat på med fasa, dagen då den statliga utredningen om den svenska sjöfartens framtid skulle presenteras för regeringen. Utredningen är en enmansutredning gjord av Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för VTI och som skulle utreda hur sen svenska sjöfarten ska kunna bli mer konkurrenskraftig.

Inför utredningen fanns en stor oro bland många sjömän, en oro för både vad politikerna skulle göra och vad rederierna skulle göra. Jag bestämde mig för att gräva lite djupare i den svenska sjöfartens problematik och gjorde ett reportage på journalisthögskolan i Göteborg där jag läser. Jag ville höra sjömännens syn på utredningen, sjöfartens situation idag och uppfattningen om dess framtid och mönstrade därför på svenskflaggade Tor Begonia för en resa från Göteborg till Immingham och tillbaka.

Reportaget sändes i en kortversion i Sveriges Radios Göteborg Direkt i P4 Göteborg under eftermiddagen den 27 oktober, dagen före utredningens överlämnande till regeringen.

[audio: http://www.tonyroos.se/audio/forlorarnapahavet.mp3]

/Christopher

Premiär för nya Sjöfartsbloggen!

Det är snart ett år sedan himlen blev mörkare och mörkare en tidig torsdagsmorgon i juli. Älvsborgsbrons ljusgröna färg tycktes bli ljusare och ljusare ju närmare molnen kom stan. Det var en rejäl regnskur som närmade sig västerifrån, precis samtidigt som kryssningsfartyget Insignia kom. Bilderna blev fantastiska och jag tänkte därför inleda detta premiärinlägg på den nya Sjöfartsbloggen med en av de bilderna.

Det var för lite mer än ett halvår sedan som jag skrev det senaste inlägget på min blogg Sjöfartsbloggen. Sedan dess har det varit stiltje på den digitala bloggoceanen rent inläggsmässigt. Men för det har jag inte tröttnat på mitt intresse, jag har helt enkelt inte haft tid att skriva på grund av studier, praktik och jobb. När man som jag arbetar som journalist och sitter med texter hela dagarna är man inte direkt jättesugen på att sätta sig på kvällen igen och skriva ännu mer.

Men mitt uppehåll beror inte bara på det, i så fall hade jag aldrig orkat dra igång bloggen igen. Under den senaste tiden har jag känt att den gamla bloggens format inte passade längre och därför saknade jag gnistan att skriva inlägg. Jag bestämde mig för att göra om bloggen helt och just nu tittar du på resultatet av ett par månaders arbete. Jag ville hitta en form som skapade ett enklare arbetsflöde både för text- och bildbearbetning och det har jag gjort nu. Jag kan genom ett par enkla handgrepp publicera bilder på bildsajten Flickr, direkt från mitt bildredigeringsprogram. Jag också har bytt plattform från Textpattern till WordPress och därmed fått lära mig det. Jag har lagt ner mycket tid på att planera sajten, jag har tänkt igenom noga hur innehållet ska vara organiserat och vilken typ av innehåll jag vill ha. Tanken är att skippa den förra bloggens standardinlägg av typen ”båten X har kommit till stan” utan istället lyfta fram en annan mer intressant aspekt, eller som man kallar det på journalistspråk, arbeta med en annan sorts vinkel på saken.

Bloggen har två olika ingångar, ett bildvisningsläge där varje inlägg visas med en huvudbild, rubrik och en kort ingress. Det andra läget är ett mer klassiskt bloggläge där inläggen radas upp vertikalt med en avlång huvudbild, rubrik och ingress. Det ska göra att bilderna hamnar mer i fokus, vilket också gör det lättare för mig att lägga upp inlägg som är kortare. Vid sidan av de två ingångarna håller jag på och arbetar fram en galleridel där man kan hitta bilder på alla fartyg som jag fotat. Det arbetet kommer dock att ta tid och så här i den nya bloggens inledningsskede finns en del tekniska problem kvar att lösa med galleriet.

Jag kommer att flytta över en hel del material från den gamla bloggen till den nya, dock kommer det att ta lite tid och därför finns den gamla bloggen fortfarande kvar på adressen www.sjofartsbloggen.se/gamla.

Hoppas den nya bloggen faller i smaken! Om du som läsare har frågor, undringar, tips på sådant du vill läsa om här eller bara vill ge respons, tveka inte att höra av dig till mig. Jag nås på adressen info (at) sjofartsbloggen.se.

Trevlig läsning!
/Christopher Kullenberg Rothvall

Allt är inte underbart

Jag tillhör en av dem som hyllar sjöfarten i de flesta lägen. Nördigt men härligt säger sjöbusen, förskräckligt och trångsynt säger miljökämpen. Bara för att man gillar sjöfart får man inte bli blind och blunda för de risker och den påverkan på miljön som sjöfarten faktiskt har.

Många rederier har under de senaste åren insett PR-värdet i att ha ett omfattande miljötänkande och att sätta miljön i det främsta rummet. Många rederier såväl inom passagerar- som inom fraktverksamhet framhåller olika typer av mijövärden i sin marknadsföring och det kan man inte göra annat än applådera. Men har det ett ärligt uppsåt eller är det bara en flirt med marknadskrafterna?

De flesta tankfartyg som byggs idag har dubbelskrov och flertalet säkerhetssystem som ska garantera en säker transport även i känsliga marina miljöer. Men man får aldrig stirra sig blind på att den tekniska utvecklingen gör verksamheten helt säker i alla lägen. Titanic sades vara osänkbar på sin tid, en liknelse som i allra högsta grad gäller även idag. Ibland tror jag att man kan behöva blicka tillbaka i tiden till katastrofer och händelser från förr för att se om man verkligen har lärt sig något av sina läxor.

SVT:s Dokument utifrån visade under 2009 och 2010 den brittiska dokumentären Oil Spill – the Exxon Valdez Oil Disaster. Den berättar historien om när oljetankern EXXON VALDEZ i mars 1989 gick på grund i det mycket känsliga Prince William-sundet i Alaska, USA. Programmet visar vilka otroliga konsekvenser det kan få när en supertanker går på grund i en känslig marin miljö och dessutom hur skadan förvärras av den mänskliga faktorn. Frågan är om mänskligheten lärt sig av denna läxan från denna katastrof eller skulle samma sak kunna hända igen idag?

Dokumentären är helt klart sevärd och finns på Youtube i sex delar:
Exxon Valdez. Oljekatastrofen i Alaska. Del 1 av 6

För den förfartsintresserade då kan jag nämna att fartyget EXXON VALDEZ fortfarande går i trafik, nu under namnet DONG FANG OCEAN. Hon byggdes 1986, är 300 meter lång och har IMO 8414520.

/Christopher