Nyhetssnack vecka 43

Världens största katamaran kommer att gå i trafik i Sverige. Hur häftigt är inte det! Men vilken är egentligen störst i dag? Och ett kryssningsfartyg med både Costa och Aida-skorsten på samma gång? Och så hör vi hur det låter i maskinrummet på en elhybridfärja. Det snackar vi om i Fartygspoddens nyhetssnack denna veckan. Välkomna ombord!

/Christopher & Patrik

Göteborgs första elfärja döpt

Fredagen den 25 oktober 2019 bjöd på mycket pompa och ståt i Göteborgs hamn när Västtrafiks nya elhybridfärja ELVY döptes inför trafiken mellan Stenpiren och Lindholmen. Fartygspodden var med både på dopet och jungfruturen över älven.

/Christopher

Stena Line överväger trafik till Läsö

Stena Line och Läsö kommun har varit i diskussioner om att öppna en linje mellan Göteborg, Läsö och Fredrikshamn under år 2021. Det enligt uppgifter till den danska TV-kanalen TV2 Nord.

Det har under många år önskats en färjelinje mellan Göteborg och Läsö och nu ser den ut att kunna bli verklighet. Kapacitetsbrist och missnöje med avgångstider på linjen mellan Läsö och Fredrikshamn bland både boende på den danska ön och turister har gjort att kommunen haft diskussioner med Stena Line som visat intresse för trafiken.

– Jag kan bekräfta att att det varit diskussioner om en möjlig linje mellan Göteborg och Läsö, samt mellan Läsö och Fredrikshamn, men det finns ännu inga konkreta planer eller avtal på plats, säger Carl Mårtensson, pressansvarig på Stena Line, till TV2 Nord.

Frågan har hamnat högt uppe på agendan just nu eftersom Läsö kommuns kommunstyrelse på måndag i vecka 44 ska enas om möjligheterna för hur en ombyggnad av hamnen i Østerby kan komma att se ut. Det handlar om  en ombyggnad för att göra det möjligt för Stenas färjor att anlöpa Läsö, vilken beräknas ta 18 månader att genomföra.

/Christopher

Nyhetssnack vecka 42

Från det stora till det lilla, sådant som smakar sött och sådant som smakar illa. Det bjuder vi på i veckans upplaga av Nyhetssnack. Det blir prat om bygget av AIDA Cruises syster till AIDA NOVA som började i veckan och snack om beslutet i Stockholm om att satsa på mer pendelbåtstrafik från och med nästa år. Dessutom snackar vi om finska programmet Spotlights granskning av Viking Line som är allt annat än ljus.

/Patrik & Christopher

Problem för Color Hybrid

Under torsdagen drabbades COLOR HYBRID av tekniska problem efter avgången från Sandefjord klockan 17.00. Fartyget blev liggande i fjorden eftersom de tappat styrförmågan och tvingades då ankra enligt uppgifter från Sb.no.

På Facebook skrev Color Line att fartyget fick tekniska problem men senare kunde gå tillbaka till kaj i Sandefjord.

/Christopher

MSC Cruises presenterar två nya Cirque du Soleil at sea shower

Idag presenterade MSC Cruises detaljerna runt sina två kommande Cirque du Soleil shower. Dessa två föreställningar är unikt framtagna endast för MSC Cruises och deras kommande flaggskepp MSC GRANDIOSA. Ena showen har namnet COSMOS och den andra heter EXENTRICKS. Två helt olika shower som du som resenär ombord på MSC GRANDIOSA kan ta del av när du kryssar med fartyget, dock för en extra slant. Detta blir MSC Cruises hittills tredje fartyg med  Cirque du Soleil shower ombord.  Fartygen är MSC MERAVIGLIA MSC, BELLISSIMA och nu MSC GRANDIOSA. Alla dessa fartyg har två helt unika shower ombord. Dessa framförs i en specialbyggd lounge  i aktern (Carousel Lounge) på dessa fartyg. Ett scenutrymme som bland annat utvecklats i sommarbete med cirkusen själv då deras framträdanden ofta kräver speciell och unik teknik för att kunna framföras. Showen COSMOS kommer ta sina åskådare på en fantastisk resa genom galaxen. Vi kommer få följa med den modiga astronauten som är ute på en resa för att bland annat hitta sig själv. Medans showen EXENTRICKS kommer få publiken att tappa hakan både en och två gånger. Förvänta dig det oväntade. Här nedanför kan ni också se en reklamfilm om de båda nya showerna.
https://youtu.be/IdvGiNXCJ24

Är du intresserade av att se vilka andra Cirque du Soleil  At Sea shower det finns så hittar du alla dom här nedanför.
https://www.cirquedusoleil.com/other-activities/cirque-du-soleil-at-sea

Cirque du Soleil at Sea ombord MSC Grandiosa.

/Patrik

Bygget av AIDAcosma har påbörjats

Igår påbörjades bygget av AIDA Cruises nyaste fartyg AIDAcosma som blir andra fartyget i flottan att vara LNG drivet. Ceremonin för byggstarten tog plats på varvet Neptun Werft i Rostock. AIDACosma blir 337 meter långt och kommer ha tjugo däck samt plats för 2600st hytter. Ombord kommer det finnas bland annat 17st olika matplatser samt 23st barer. En av de nya specialrestaurangerna ombord får namnet Mamma Mia och kommer kunna erbjuda hemmagjord pasta och andra läckerheter ifrån det Italienska köket. AIDAcosma kommer att gå i Baltikum och i de Norska fjordarna under sin säsongspremiär. Denna sträcker sig mellan maj och oktober månad år 2021.

/Patrik

Global Dreams skrovmålning avslöjat

Nu avslöjas skrovmålningen för Dream Cruises nya fartyg och gigant GLOBAL DREAM. Skrovmålningen går under titeln “A Dream Through Time and Space.” och är illustrerad av London baserade illustratören Shan Jiang. Jiang har jobbat med många stora betydelsefulla företag tidigare och hans konst är inspirerat främst av hans hemstad Shanghai. Deras skyskrapor, bungalows, samtida koncept och traditionella vidskepelser och blomstrande subkulturer. Ja inspirationerna är många och livliga. Skrovkonsten fortsätter den episka resan från sjöjungfrun och astronauten när de försöker tillfredsställa sin gränslösa nyfikenhet och utforska ett oändligt universum som drivs av önskan om det extraordinära. Astronauten och sjöjungfrun ska symbolisera en ny generation av resenärer som tillsammans utforskar de sju havet på ett nytt spännande sätt säger rederiet i ett uttalande.

/Patrik

Nyhetssnack vecka 41

Foto: Wikimedia

Viking Lines gamla färja APOLLO från 1970 har haft ett långt liv med många färger på skrovet, nu senast i kanadensisk inrikestrafik i Quebec. Men två kollisioner i våras och flera tekniska problem före det gjorde att rederiet Société des traversiers du Québec och myndigheterna fick nog av henne. Nu har hon sålts till organisationen Societe Apollo de Godbout som ska sänka henne och göra henne till ett undervattensrev för dykare. Det snackar vi om denna veckan, samt om Cunards nybygge, om krisande Moby Lines och självklart om den skenande båten på Göta Älv med strejkande bromsar…

/Patrik & Christopher