Med sina 345 meter, 12 passagerardäck och över 1 200 i besättningen är hon det största kryssningsfartyg som någonsin besökt Sverige, samt det sjunde största i världen. Strax efter klockan 06:00 på morgonen den 16 augusti klev lotsen ombord på drottningen strax söder om Vinga fyr. Själv hade jag äran att både se ankomsten, avgången och få göra ett unikt besök ombord.
När QUEEN MARY 2 sjösattes i mars 2003 vid det franska varvet STX Europe Chantiers de l’Atlantique i Saint-Nazaire hade något unikt skapats. Inte sedan bygget av Cunards legendariska Queen Elizabeth 2 från 1969 har det byggts något fartyg för transatlantisk trafik. När QM2 byggdes var hon dessutom världens största kryssningsfartyg. Men på de åtta år som gått har både RCCL sprungit förbi genom byggandet av Freedom-, Liberty- och Independence of the Seas, samt Allure- och Oasis of the Seas, de två kryssningsfartyg som numera är världens största. Även NCL:s Norwegian Epic är större.
Det mest unika med QUEEN MARY 2 är inredningen och stilen ombord. Eftersom hon tillhör Cunard, den enda kvarvarande spillran av detta anrika rederi som grundades 1840, är fartyget som ett stort flytande sjöfartsmuseum. På väggarna i korridorerna finns fantastiska beskrivningar av rederiets tidigare fartyg och berättelser om livet ombord på den tidens Ocean liners såg ut. I dessa utställningar skulle man kunna spendera timmar. Tyvärr hade jag knappt tre timmar ombord när jag och ytterligare ett 70-tal personer besökte henne där hon låg ute i Skandiahamnen.
När man rör sig ombord på Queen Mary 2 möts man av fantastiska miljöer i klassisk 1920-tals Art deco-stil. Det mest påtagliga är däckshöjden på huvuddäcken, däck 2 och 3. Takhöjden här är 3,5 meter mot 2,5 som är standard på de flesta kryssningsfartyg. Det i kombination med mahognyväggar, kristallkronor och konstverk gör att det känns som om man besöker ett slott. För oss svenskar är det extra kul att det är Höganäsföretaget Swedish Tillberg Design som designat 80 procent av inredningen.
Fartyget är uppbyggt som så att däck 2 och 3 är de båda huvudsakliga underhållningsdäcken. Här ligger teatersalongen Royal Court Theatre med plats för 1 000 gäster, havets hittills enda planetarium kallat Illuminations samt Casinot Empire Casino. Akterut finns den två däck höga huvudrestaurangen Britannia Restautant. Längst akterut ligger discot G32. På däck tre ligger det så berömda Queens Room där det dagligen serveras klassisk brittiskt afternoon tea med scones med clotted cream. På kvällarna ordnas här dans.
På däck 4, 5 och 6 ligger majoriteten av standardhytterna. På däck 7 ligger sedan ytterligare ett passagerardäck. Här finns spaavdelningen Canyon Ranch SpaClub, den fantastiska loungen Wintergarden där det finns ett porlande vattenfall i nästan regnskogslik miljö, buffétrestaurangen Kings Court, samt de båda extrarestaurangerna Kings och Queens grill. Här äter alla gäster som bor i någon av de lite mer exklusiva hytterna och sviterna på däck 8 till 12. I fören på däck 8, 9 och 11 finns ytterligare några publika utrymmen, bland annat ett vackert bibliotek med över 8 000 böcker, en bar kallad Commodore Club samt ett observationsdäck precis under kommandobryggan. På däck 13 ligger sedan en sportanläggning.
Totalt ombord finns 10 restauranger, 14 barer, 5 pooler i olika storlekar, 8 jacuzzis, den största joggingbanan till havs, ett antal shuffleboard-banor, tennis- och basketplan samt Putting Green och 2 golfsimulatorer. Med andra ord finns det saker att göra under en segling mellan Southampton och New York.
Miljön ombord är verkligen fantastisk. Men för egen del måste jag nog säga att jag föredrar en kryssning i lite mer avslappande former. De formella kvällarna är en stor del av en kryssning med QM2 och då gäller smoking eller mörk kostym. Säkert en upplevelse, men jag spar det några år. Just nu lockar en kryssning med Norwegian lite mer.
QUEEN MARY 2 lämnade Göteborg på utsatt tid, det vill säga klockan 17:00. Jag och en kompis valde att bevittna avgången från egen båt. Jag hade nog väntat mig att många göteborgare skulle göra samma sak eftersom drottningens besök i stan fått en del utrymme i Göteborgs-Posten, men vi var i stort sett ensamma. Inte ens polis eller Kustbevakning fanns i närheten. Även om det blev en fantastik utsegling måste jag säga att det var ganska kass av hamnen att inte slå på stora trumman och beställa en flodspruta. Detta var trots allt QM2:s första anlöp i Sverige.
Mycket trevlig läsning, tänkte väl att du knappast skulle missa detta fina besök här på Sveriges framsida. Vet att ni var en klick, som du själv skriver – ca 70 st. som fick en guidad visning ombord. Antar att inte vem som helst kom på fråga, därför känns din dokumentation extra rolig. Hade tänkt invänta hennes ankomst faktiskt, men ett besök till hamninloppet den arla morgonen gick inte att lösa med övriga måsten. Grymma bilder, med fräna vinklar. Tack.