Det är juli och året är 1996. På Eriksberg har tusentals göteborgare och västsvenskar samlats för att få gå ombord på något utav det mest moderna världen någonsin skådat när det gäller fartyg, Stena Lines andra höghastighetsfärja i HSS 1500-serien, Stena Voyager.
Intresset var enormt. I GP kunde man läsa att runt 10 000 människor klivit ombord. Jag var en av dem, då som ung tonåring. Jag minns den enorma kön som ringlade sig flera hundra meter längs Eriksbergskajen. Alla ville se. Få en glimt på av det nyaste. Få en känsla över hur resenärerna mellan Nordirland och Skottland skulle få resa.
Göteborgarna var dessutom revanschsugna eftersom isen snuvat staden på anlöpet av det första fartyget i serien, Stena Explorer. När hon lämnade det finska varvet i Rauma i februari låg så pass mycket is i Göteborg att visningen fick ske i Lysekil istället.
Men det moderna blev aldrig den dundersuccé som Dan Sten Olsson hade hoppats på, i alla fall inte ur ett lite längre perspektiv. Tanken med stora katamaraner som även kunde frakta lastbilar och som erbjud en hög komfort var lysande, men när priset på bunkerolja började skjuta i höjden under 2000-talet blev inte kalaset lika roligt länge. Stena Voyager gjorde sin sista resa mellan Belfast och Stranraer i november 2011. Lördagen den 11 maj 2013 ankom hon till Öresundsvarvet i Landskrona för att bli aluminiumburkar, bilar eller nya båtar, antagningen i betydligt mindre storlekar.
Stena Voyagers två systerfartyg lever fortfarande, även om Stena Discovery har kniven mot strupen. Stena sålde henne till Venezuela 2009 efter att hon legat upplagd i två år. Men inte heller där blev hon någon framgång. Efter enbart en kort tids tjänstgöring blev hon upplagd och senare flyttad till den karibiska ön Curacao dä’r hon fortfarande ligger.
Den tredje och första systern, Stena Explorer, går dock fortfarande i trafik för Stena mellan Holyhead i Wales och Dun Laoghaire i Irland. Dock har man valt att bara köra med henne under sommarhalvåret.
När Stena Voyager gled in i hamnen I Landskrona var det många som stannade till för att betrakta fartyget. En del tog bilder, andra svor över den illaluktande röken som bogserbåten Agat spydde ut över hamnen. Men få verkade veta att det fartyg som de såg spenderade sina sista minuter på sjön.
/Christopher
Hejsan, jag var med att startade upp hela detta äventyret över i UK – först Explorer och sedan Voyager. Gick i pension och flyttade till Landskrona 2009 och nu har Voyager, min fantastiska arbetsplast under 10 år … och mer hamnar här också.
Mycket trevlig inlägg you har gjort här och … du har verkligen gjort HONOM … till vad han alltid var – någto unikt.
På torsdag skall jag möta Landskrona Bladet ombord .. och jag skall berätta hans historia, något som jag verkligen ser framemot. Så glad att hans minne får leva vidare .. kanske borta för gott, men aldrig glömd.
Hjärte tack för detta fina inlägget.
Det samme er nu sket med Sea Jet færgerne fra Mols-Linien i Danmark
Mai & Mie Mols er nu også ved at blive skrottet.
Man kan se det på http://www.shipsforum.dk
Det samme er nu sket med Sea Jet færgerne fra Mols-Linien i Danmark
Mai & Mie Mols er nu også ved at blive skrottet. De er også fra 1996.
Man kan se det på http://www.shipsforum.dk