Skånska hamnar i dragkamp

Över en miljard svenska kronor. Det är enbart vad Malmö Stad har satsat i de nya terminaler och hamnanläggningar som byggts i den nyinvigda Norra hamnen som stod klar i september 2011. Småbröderna i Trelleborg och Ystad vill inte heller vara sämre. De båda planerar utbyggnader för omkring 1,5 miljarder för att stärka sina marknadspositioner som det heter.

Sett till befolkningsmängden är Trelleborg den större av de båda sydsvenska städerna med 42 500 invånare. Ystad ligger på strax över 28 000. Även om de båda städerna har livliga hamnar med gott om färjetrafik är Trelleborg störst. Under 2010 reste här nästan 1,6 miljoner passagerare tillsammans med 10,8 miljoner ton gods, vilket gör hamnen till en av Skandinaviens största RoRo- och färjehamnar. Godsmängden i Ystad låg på 2,7 miljoner ton samtidigt som passagerarantalet också var runt 1,6 miljoner.

Det är också Trelleborg som kommit längst i sina ombyggnadsplaner. Genom det som kallas Vision 2010/2015 vill det kommunala hamnbolaget Trelleborgs Hamn AB tillmötesgå rederiernas önskan om att kunna anlöpa hamnen med större fartyg. De vill komma in med båtar som mäter upp emot 250 meter för att på så vis få större intäkter för varje resa. Merparten är i dag runt 180 meter, vilket är 20 meter från vad hamnen klarar av. De längsta färjorna som anlöper hamnen i dag är Scandlines Skåne och Mecklenburg-Vorpommern som mäter just 200 meter vardera. Totalt är det tretton olika färjor från tre rederier som anlöper Trelleborg, vilket betyder att trelleborgarna kan bevittna 36 fartygsrörelser per dygn.

Byggandet av den nya hamnen påbörjades smått i somras. Det första spadtaget togs under pompa och ståt av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Planen är en helt ny hamn öster om den befintliga anläggningen. Man tänker sig fyra nya färjelägen och en helt ny vågbrytare med en mynning 500 meter söder om de befintliga, vilket också ger färjorna en betydligt rakare insegling. De färjelägen som i dag är de mest centrala ska sedan stängas för att flyttas ut till den nya hamnen. På så sätt är tanken att även trelleborgarna ska gynnas av ombyggnaden eftersom svavelutsläppen i stadens centrala delar kommer att minskas genom färre mullrande fartygsmotorer och färre rullande lastbilar. Dessutom blir det plats för nya bostäder i det gamla hamnområdet, precis som i fallet med Malmö.

Målsättningen för den nya hamnen är att det ska bli den mest klimatsmarta hamnen i hela Östersjön. Bygget ska vara klart om tio år och det utförs av anläggningsföretaget Jonab. Den första etappen med utför muddring på botten och att bygga tre kilometer nya vågbrytare beräknas vara klart 2012/2013.

När trelleborgarna leker med de stora maskinerna vill lillebrodern Ystad knappa fem mil österut göra likadant. Och även här vill ledningen för den kommunägda hamnen flytta bort färjorna från stadens centrala delar i riktning österut. Den kvarlämnade marken i centrum ska öppna för en ny stadsdel vid vattnet. Om dessutom Lantmännen kan få för sig att lämna sin kaj med sin jättesilo lämnar det ytterligare ytor för butiker, bostäder och hotell.

Arbetet med hamnflytten i Ystad är långt ifrån lika nära i tiden som i fallet med Trelleborg. Mycket hänger på Malmöföretaget EWP som tillverkar vindkraftstorn. De planerar att flytta sin fabrik från Malmö till Ystad eftersom de inte längre får plats i sina befintliga anläggningar. De vill bygga en helt ny anläggning i Ystads hamn, vilket kommunen mött genom att lova en satsning på hundra miljoner för att muddra och bygga en ny kaj för att EWP ska kunna klara sina sjötransporter. Planen är att bygget kan påbörjas 2013 och avslutas 2015. Först då kan det bli aktuellt med en flytt av Ystads färjetrafik.

Den nybyggda hamnen i Malmö gör att färjorna numera ligger en bra bit utanför staden. Bilder som de ovan på Finnarrow och Finntrader när de passerar tätt inpå bostadhusen längs Krankajen är omöjliga att ta i dag. Men de boende där är säkerligen mest glada för att de slipper utsläppen, om det nu är så mycket roligare att titta ut över ett stendött hamnområde.

Utifrån ombyggnaden av Malmös hamn och planerna för Trelleborgs och Ystads hamnar kan man se tre tendenser. Det första är just faktumet att fartygstrafiken flyttas allt längre ut från städerna. Det innebär för det andra att de gamla hamnområdena förvandlas till lekparker för arkitektbyråer. De får chans efter chans att bräda av varandra till kommunernas starke mäns stora förtjusning. Vackrast vinner ju. Men vem ska ha råd att bo där i dessa nya stadsdelar? Gör inte samma misstag som i Göteborg där en hyreslägenhet på Eriksberg med flott utsikt har fantasihöga hyror.

En sista iakttagelse kring detta är alla de argument för hamnflyttarna som menar att det görs av miljöskäl. Och visst är det sunt att städerna blir av med giftiga utsläpp och störande lastbilstrafik, men det är knappast därför som rederierna så ofta är pådrivande. Det handlar allena om ekonomi och vinstmaximering. Att politikerna sedan kan klä det i miljöargumentens gröna färger gråter inga redare för.

2 svar på ”Skånska hamnar i dragkamp”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *