Sedan den 13 januari har COSTA CONCORDIA legat på sidan utanför hamnen på ön Giglio. Vraket har nu tömts på olja och det är dags för frågan om hur vraket ska bärgas. Valet stod länge mellan att antingen såga upp fartyget i mindre delar eller bärga henne i ett stycke. Nu har Costa bestämt sig för det senare alternativet.
Att räta upp fartyget, tömma henne på vatten och bogsera bort det kostar närmare två miljarder enligt SST. Det är mer än vad det skulle ha kostat att skära ner fartyget. Orsaken till att det alternativet ändå har valts beror på den känsliga marina miljön. De lokala myndigheterna är oroliga för att eventuella utsläpp kan skada miljön, samt öns stränder och därmed skrämma bort de för ekonomin så viktiga turisterna.
Just nu pågår en anbudsförfrågan bland bärgningsföretag. Två bolag återstår i processen och rederiet väntas snart fatta beslut om vilket av dem som får jobbet, ett arbete som väntas ta ett år.
Bilderna ovan på COSTA CONCORDIA är tagna i Valletta på Malta den 13 juli 2007.
När COSTA CONCORDIA väl flyter igen kommer hon troligen att bogseras till en docka i Genua. Vad som sedan kommer att hända återstår att se, men spekulationerna är givetvis redan igång om framtiden. Kanske kan vraket renoveras och sättas i trafik igen, då troligen för ett annat rederi.
När COSTA CONCORDIA gick på grund den 13 januari 2012 befann sig omkring 4000 passagerare och besättningsmän ombord. Kaptenen Francesco Schettino har fått skulden för olyckan som kostat 32 människor livet. Orsaken till katastrofen är att Schettino ville göra en ”sail-by salute” och gå så nära ön som möjligt för att imponera på passagerare, besättning och öbor. Just nu sitter Schettino i husarrest i väntan på rättsliga påföljder. Ytterligare åtta andra från fartygets besättning samt en representant från rederiet misstänks för brott i samband med olyckan.