På Emsüberführung med tusentals andra

Tusentals människor utmed flodens stränder. Majoriteten med någon typ av kamera i handen. En del kör med mobilen, andra fotar med surfplattor. Ytterligare en stor mängd har tagit chansen att lufta hela sin fotoutrustning, från stativ till dubbla kamerahus med vidvinkel och teleobjektiv. Det till en allt mer tilltagande lukt av nymålad färg i kombination med avgaserna från fartygsmotorer. 

Quantum of the Seas

Scenen är hämtad från den drygt 35 000 invånare stora staden Papenburg i nordvästra Tyskland under måndagseftermiddagen den 22 september. Det var dagen då det största kryssningsfartyget som någonsin byggts i Tyskland lämnade varvet Meyer Werft för sin första resa mot det öppna havet. Det hela handlar om Quantum of the Seas, det första av tre fartyg i den senaste fartygsklassen som Royal Caribbean International tagit fram.

Quantum of the Seas

Hon är inte störst i flottan, men marknadsförs ändå kort och gott med ett WOW. Och det kan man nog hålla med om. Bara några av alla grejer ombord är en skydivingsimulator, en utsiktskorg som tar passagerarna nästa hundra meter upp över vattenytan, radiostyrda bilar, virtuella balkonger i insideshytterna och så en smått revolutionerande bandbredd. Enligt rederiet har Quantum of the Seas mer uppkopplingskapacitet för passagerarna än alla kryssningsfartyg i världen tillsammans. En uppkopplad semester med andra ord, kanske istället för en avkopplad.

Quantum of the Seas

Quantum of the Seas skulle egentligen ha lämnat varvet i Papenburg redan under söndagsmorgonen. Men kraftiga vindbyar och problem med vattenflödet i floden gjorde att Emsüberführung, som processen kallas på tyska när ett nybyggt fartyg lämnar varvet för att dras ut baklänges till Nordsjön, blev framskjuten. Men trots osäkerheten gällande tiden lyckades tyskarna mobilisera ordentligt när det sedan blev dags under måndagseftermiddagen. Tusentals människor följde dramat när fartyget drogs ut genom den lilla slussen vid varvet där fartyget bara hade knappt 1,5 meter tillgodo på båda sidorna.

Publiktrycket gjorde att polisen fick dirigera förbi trafiken för att stoppa de värsta parkeringssyndarna. Längs flera kilometer av landsvägen hade rödvita avspärrningsband satts upp för att undvika spontanparkering. Därför fick undertecknad gå i tre kilometer för att komma fram till varvsområdet. De med lite mer überführungsrutin hade självklart satsat på att fixa en cykel. På båda sidor utmed stora delar av den drygt fem mil långa flodsträckan går nämligen perfekta gång- och cykelbanor. Vägen kallas dessutom för kreuzfahrtweg där det på flera ställen finns ett 30-tal stålskyltar med information om kryssningsfartyg som byggts vid varvet i Papenburg. 

Quantum of the Seas

Och varken cykla eller att gå är något större problem om man vill följa ett fartyg som lämnar Papenburg. Quantum of the Seas gjorde resan backandes i omkring en knops fart. Många promenerade med fartyget på det gräsbeklädda översvämningsskyddet under de första kilometrarna från Papenburg. Besättning och varvsarbetare vinkade glatt tillbaka till tonerna av Time to say goodbye och till tyska folksånger.

Inte ens mörkret hade någon inverkan på tyskarnas entusiasm för fartyget. I den lilla staden Weener där en järnvägsbro fick lyftas bort inför passagen, hade folk stått i flera timmar och väntat på fartyget. Därför var glädjen snudd på euforisk när ljuset syntes för första gången.

När fartyget skulle passera vägbron i Leer var klockan närmare 01.00 på natten. Trots det slöt gott om publik upp även här, somliga med ficklampor i händerna för att se i mörkret, andra med korv med sig från en närliggande korvvagn.

Quantum of the Seas

När solen sedan gick upp vid 07 på morgonen var vardagen tillbaka igen. Få gjorde någon större ansats att titta på fartyget. En familj slöt upp när det gled förbi den 169 invånare stora byn Hatzum.

Förseningen från söndagen gjorde att hela överföringen hamnade i osynk med Ems vattennivåer. När fartyget kom fram till slussen vid Emssperrwerk under morgonen tog resan stopp under ett par timmar eftersom det behövdes högvatten för att klara passagen. Fartyget kom igenom efter lunch och kom sedan fram till Eemshaven före solnedgången.

Quantum of the Seas

Efter ett par dagar vid kaj i Eemshaven väntar sea trials innan det sedan är tid för Quantum of the Seas att göra sin jungfruresa över Atlanten med start från Southampton den 2 november.

Tyskarna utmed Ems får vänta till i vår på nästa chans att följa en überführung. Då blir det systerfartygets tur, Anthem of the Seas. Till hösten 2015 är det sedan dags för Norwegian Escape.

Fler bilder från Emsüberführungen av Quantum of the Seas finns på Sjöfartsbloggens Facebooksida.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *