Solen håller precis på att gå ner när Voyager of the Seas sakta glider förbi St Marcusplatsen i Venedig. Det är nästan omöjligt att hitta en ledig plats längs relingen eftersom alla vill se den magnifika utseglingen genom Canale di San Marco. De drygt 3 000 passagerarna ombord är fulla med förväntningar inför den sju nätter långa kryssningen med strandhugg i den slovakiska staden Koper, Italienska Ravenna och Bari, samt Dubrovnik i Kroatien.
Allt ingår i paketet
Kryssning som semesterform liknar all inclusive-konceptet där all mat och underhållning ingår. Även dricks till personalen ombord är förbetald. Skillnaden mot en all inclusive-resa är att man får besöka en ny destination nästan varje dag.
Det man måste betala extra för är drycker, samt om man köper något i butikerna eller äter i specialrestaurangerna. Allt man beställer ombord betalas först sista dagen eftersom det är kontantlösa system ombord. När man betalar något man beställt lämnar man bara fram sitt hyttkort.
Tidigt på morgonen dagen efter avgången lägger Voyager of the Seas till i Koper. För att besöka Sloveniens huvudstad Ljubljana kan man boka en heldagsutflykt med guide för ett par hundralappar. Just utflykter är en av de kostnader som brukar tillkomma när man kryssar. Den stora fördelen med dem är att man slipper hålla koll på olika lokalbussar och dessutom riskerar man inte att bli akterseglad eftersom fartyget väntar in försenade utflykter. Dock är det smart att titta på vilka alternativ som finns på varje resmål eftersom rederierna är experter på att ta betalt för utflykterna.
Alla rederier är olika
För många är maten en viktig del av kryssningen. Frukost, lunch och trerätters middag är standard och ibland serveras mer än så, exempelvis midnattsbuffé och gratis roomservice. Vad som ingår skiljer mellan de olika rederierna och det är just här som den svåra biten kommer: att lyckas välja rätt rederi. Är man sugen på en kryssning är det klokt att läsa på om de olika rederiernas produkter. Förutom destinationer ska man framförallt tänka på rederiets stil och storlek på fartygen.
Stilarna skiljer sig åt väldigt mycket. Ombord på det amerikanska rederiet Royal Caribbeans fartyg Voyager of the Seas är stilen väldigt amerikansk och ganska avslappnad. På exempelvis brittiska Cunard är det mer formellt med krav på en annan klädsel och större vikt vid etikett. Den som är mer för den sydeuropeiska kulturen ska prova MSC Cruises eller Costa, båda italienska rederier.
Det är fartygens storlek som styr hur familjär kryssningen blir. Om man vill ha en mer anonym semester ska man resa med de större båtarna som tar flera tusen passagerare. Vill man ha en mer intim känsla är de som tar maximalt ett tusental att rekommendera.
Formella galakvällar
När Voyager of the Seas lämnat Koper är det tid för kvällens middag i den tre däck höga huvudrestaurangen. Denna kväll är det dags för en av resans två så kallade formal nights. Det innebär att alla herrar sätter på sig kostym och damerna cocktailklänning.
Hur klädkoderna ser ut skiljer sig också mellan de olika rederierna. Även här tillhör Cunard ett av de mer traditionella och strikta rederierna medan det numera amerikanska Norwegian Cruise Line inte ens har någon sådan formell galakväll. Deras koncept går istället ut på en friare kryssning utan klädkoder och fasta middagstider med bestämd bordsplacering, vilket de övriga oftast har.
Säkerheten på tapeten
Både rederierna och de resebyråer som säljer kryssningar påtalar ständigt hur säkert det är att resa med kryssningsfartygen, precis på samma sätt som flygbolagen använder säkerhet i sin marknadsföring. Men trots det har vi i år kunnat se att olyckor faktiskt kan ske, även om det hittills hänt väldigt sällan. I januari omkom ett trettiotal personer när Costa Concordia gick på grund utanför den italienska kusten. Många trodde också att olyckan skulle betyda en nergång i antalet bokade kryssningar, men ännu har det inte haft någon större påverkan mer än på det enskilda rederiet.
Olyckan har dock medfört att branschen diskuterar säkerheten utifrån ett helt annat ljus. Redan sedan tidigare är det obligatoriskt att alla kryssningspassagerare genomgår en enklare räddningsövning tillsammans med besättningen. Det troliga är dock att dessa regler kommer att ses över.
En dag på havet går fort
En vecka full med nya destinationer, fantastisk mat och spektakulära shower går fort. Ombord på Voyager of the Seas är det nu den näst sista dagen, vilket är en dag till havs. Just dagarna på havet kan avskräcka många från att kryssa, men faktum är att de flesta fartyg har ett omfattande aktivitetsprogram ombord. Man kan göra allt från att klättra på klätterväggar och spela minigolf till att gå vinprovar- och matlagningskurser. De flesta fartyg har sin specialaktivitet som rederierna marknadsför. Ombord på Voyager of the Seas finns exempelvis en stor isrink där man kan åka skridskor och titta på isshower med konståkare.
Fakta: Voyager of the Seas
Längd: 311 meter
Bredd: 48 meter
Hastighet: 22 knop
Antal däck: 15
Passagerarkapacitet: 3114
Besättning: 1181
Byggd: 1999 vid Aker Finnyards i Åbo
Fakta: Kryssningar
Mellan år 2000 och 2010 fördubblades antalet passagerare som åkt på kryssning i världen, från 9,7 till 19 miljoner.
Enligt flera studier kommer branschen att ha vuxit till 25 miljoner passagerare år 2020.
De två marknadsledande bolagen är Carnival och Royal Caribbean International.
Tre snabba kryssningstips
1. Leta efter så kallade repositioneringskryssningar på våren och hösten. När fartygen flyttas från Karibien till Europa kan man resa med till riktigt bra priser.
2. Alkohol kan vara dyrt ombord. Men det finns rederier som tillåter att man tar med sig vin för bruk på exempelvis hyttbalkongen.
3. Läs allt om fartyget och det rederi som du vill åka med. Internet är en guldgruva.
Reportaget ovan är skrivet av mig för Svenska Kommunal Pensionärernas Förbunds medlemstidning Här & Nu i början av 2012.