Den 29 oktober har det gått exakt tre år sedan världens största kryssningsfartyg, Allure of the Seas, lämnade varvet i Åbo. Två veckor senare förenades hon med lillasystern Oasis of the Seas i hemmahamnen Fort Lauderdale, USA. Lillasystern, ja. Det skiljer faktiskt fem centimeter mellan de båda superskeppen.
Redan lång tid i förväg hade jag och en god vän planerat exakt hur avgången från Åbo skulle förevigas. Vi hyrde bil i Stockholm, en liten rackare som vi sedan tog med på färjan över till Åbo. När vi körde av M/S Galaxy i ottan satte vi GPS:en på Ruissalo Camping, en tripp på knappa kvarten. Eftersom det var en tidig oktobermorgon var det fortfarande kolsvart ute. Och kallt. Och dessutom småregnigt.
Trots det mötte vi massor av människor på de såphala klipporna. Alla med kameror, redo att föreviga 225 282 bruttoton finländsk ingenjörskonst. En del försökte hoppa runt lite för att hålla värmen, andra satt på klipporna under paraplyer med kaffetermosar i högsta hugg. En ganska klok åtgärd, för väntan blev lång. Väldigt lång. Väder och vind gjorde att den planerade avgången vid sextiden sköts fram.
Först efter 2,5 timmar kom hon glidande. Kamerorna blixtrade, människor ropade och vinkade och Allure tutade. Både pulsen och adrenalinet steg mot oanade höjder under det fåtalet minuter som det tog för henne att passera. Men jag skulle ljuga om jag påstod att bilderna blev speciellt bra.
När Allure passerat satte vi fart med hyrbilen mot nästa fotoställe ute på ön Korpo, något mer än två timmars bilfärd bort. Tidsplanen var något tajt, men vi skulle hinna. Trodde vi. Köer på vägen ut från Ruissalo, vägarbete på en bro och en missad vägfärja gjorde att vår välplanerade mission sprack. Precis. Och det grämer mig något fruktansvärt än i dag. Detta var ett tillfälle som aldrig någonsin kommer tillbaka. Extra bittert känns det eftersom det gråa och tråkiga vädret var som bortblåst längre ut i skärgården. Solen dansade i vågorna och himlen var sådär superblå. Och ja, andra fotografer hade varit smarta nog att ställa sig därute direkt.
Om ytterligare tre år kan även Allure of the Seas titulera sig lillasyster. Då är den tredje systern i Oasis-klassen färdig. Det ännu namnlösa fartyget kommer att bli 2,15 meter längre (totalt 362,15 meter) och ta ytterligare 42 passagerare (totalt 6 360 pax). Fartyget byggs dock inte i Åbo, utan av STX France i Saint Nazaire. Och ja, jag har redan börjat spana på kartorna efter lämpliga fotoplatser..
Hej,
Jag känner igen det där. I somras när Maersk McKinney Möller skulle komma till Göteborg 27 augusti. Jag satt på plats på en av klipporna vid Tångudden klockan två på morgonen, planderad vistelse sedan datumet för ankomsten släpptes på våren och var så förväntansfull långt innan att när jag kollade ankomsttid noterade jag inte att den var i UTC…dvs. 2 timmar innan svensk tid. Jag visste ju sedan tidigare att varje tisdag kring kl 5 kommer Maersk till Göteborg men den tanken slog mig inte vid detta tillfälle, det stod 2.30 UTC och i min förvirring tänkte jag att om jag är där kl 2 missar jag inget. Lyckades aldrig somna på natten heller så spänd som jag var. Men vilken bra morgon jag fick, kaffe och gifflar var med och hon ankom precis när solen började gå upp, en otroligt vacker syn! Min puls var över normalt så fort hon dök upp och hela tiden tills hon tillslut låg till kaj. Ett tillfälle jag nog aldrig kommer glömma.
Många trevliga inlägg i din blogg!
Hare bra! //Elinor