Snälla, sänk inte Titanic igen

Knappt någon kan ha undgått förra veckans stora sjöfartssnackis. Faktumet att det verkar bli en ny Titanic. Nummer II. Mannen bakom projektet, den australienska gruvmiljardären Clive Palmer, höll en presskonferens i New York där han berättade mer detaljer om bygget. Det hela ska påbörjas i år vid det kinesiska varvet CSC Jinling Shipyard och jungfruresan ska gå från Southampton till New York år 2016.

Målet är att få fartyget så likt originalet som möjligt. 2 435 passagerare ska få plats i 835 hytter. Resenärerna ska få möjlighet att låna tidsenliga kläder. Dessutom ska de resa i första, andra eller tredje klass – helt utan risk att behöva beblanda sig med varandra. Den enda egentliga skillnaden mot originalet tycks således vara det moderna maskineriet, att det finns luftkonditionering och säkerhetsarrangemangen (det vill säga tillräckligt med livbåtar).

Projektet har fått ömsom ris, ömsom ros på nätet. Många är skeptiska till att konceptet kommer att tilltala tillräckligt många för att det ska bli ekonomi i det. Och jag är beredd att ansluta. Av flera skäl. Fartyget är på 55 000 ton, vilket innebär att det kommer att bli trångt med närmare 2 500 passagerare ombord. Få kryssningsfartyg i den storleken tar så många passagerare. Holland America Lines Statendam-klass tar exempelvis omkrig 1 300. MSC Lirica tar knappt 1 600 på sina 59 000 ton.

Rederiet bakom Titanic II, Blue Star Line, menar att intresset för fartyget är enormt. Över 40 000 personer har hittills registrerat sig i kö för en biljett. Några säger sig vilja betala en miljon dollar för en förstaklassbiljett på jungfrufärden. Men resten? Kanske har de registrerat sig för att få nyhetsbrevet.

Frågan är om intresset att resa som tredjeklasspassagerare över ett stormigt Atlanten finns kvar tre år efter jungfrufärden? Bara under 2012 gjordes två kryssningar till minne av Titanics 100-åsjubilem. Enbart en av dem sålde slut. En del minns kanske också sydafrikanen Sarel Gous försök att bygga en replika. Det gick i graven 2006 efter knappt tio års drömmande, precis som många andra liknande projekt.

Det är fantastiskt kul att det finns rikisar som vill lägga sina förmögenheter på att bygga en Titanic II. Men gör det rätt från början. Lyssna på industrin och de som kan. Och skippa den töntiga klassindelningen. Allt bör inte vara som förr.

/Christopher

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *