Oktoberfest varje resa

Det är mycket AIDA CARA nu. Men det är inte oförtjänt. Med sina 18 anlöp under 2012 är hon den flitigaste besökaren i Göteborg. Precis som 2011 då hon gjorde 17 anlöp. Precis som 2010 då hon kom 14 gånger samt precis som premiäråret 2009 då hon gjorde 10 besök.

AIDA CARA utgår från Kiel och gör mestadels sjunätterskryssningar under sommar- och vårmånaderna. Efter Kiel görs en passage genom Kielkanalen för en seglats upp till Bergen. Därifrån sätts kurs mot Oslo, sedan Göteborg, Köpenhamn och slutligen Kiel igen.

Oliver Griese arbetar som Entertainment-Manager ombord. Enligt en intervju i GP går rutten väldigt bra.
– Vi har alltid fullt, säger han till tidningen.

Fartyget tar 1 300 passagerare och är byggt 1996 i Åbo. Gästerna är mestadels tyskar eftersom rederiet AIDA Cruises i stort sätt enbart vänder sig till den tyska marknaden. De ägs av amerikanska Carnival och är ett av deras totalt elva varumärken. Om man får tro Oliver Griese går rederiet som tåget.
– Vi hade i fjol en beläggning på 106 procent på Aidas nio kryssningsfartyg, vilket ju förklaras av att många är barnfamiljer, säger han.

I genomsnitt är gästerna 40 år gamla. Många unga lockas till AIDA Cruises på grund av den avslappnade miljön som ändå är full med aktiviteter. I priset som gästerna betalar ingår inte bara mat och underhållning, utan även öl eller vin till maten. Tyskland är ju trots allt Tyskland och det är just de värdena som rederiet trycker extra mycket på. Exempelvis anordnar man Oktoberfest ombord under varje resa, helt oavsett tidpunkt på året och plats i världen. För ölälskaren låter det som en dröm.

Mer läsning:
Göteborgs-Posten: Tysk lyx och nakenbad.

/Christopher

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *