På morgonen söndagen den 21 augusti lade den före detta Polenfärjan Stena Baltica till i Lysekil. Hon gick tidigare i trafik mellan Karlskrona och Gdynia innan de nya färjorna Stena Vision och Stena Spirit tog över den trafiken. Stena Baltica har blivit över och behövde en hamn att ligga i under väntan på antingen nya uppdrag för Stena eller en köpare. Hamnen blev alltså Lysekil.
Hennes ankomst har mer eller mindre delat ortsbefolkningen i två läger. När jag var på en snabb genomresa i staden pratade jag med några som var positiva till att det drar in pengar till hamnen. Senast de såg en så stor färja i Lysekil var när Scandinavian Star drogs in till kaj brinnandes efter den hemska olyckan våren 1990. Många Lysekilsbor vill se en hamn med mer aktivitet, vilket i sin tur gynnar arbetsmarknaden och minskar utflyttningen från kommunen. Samtidigt fanns drömmar hos dem jag pratade med om en egen färjeförbindelse till Norge, vilket det pratats om tidigare. Hamnen och fastighetsägare har vid olika tillfällen arbetat aktivt för att locka rederier till att starta en sådan linje.
Andra Lysekilsbor menar att färjan stör utsikten från deras hus, framförallt de som bor på bergen med utsikt över fjorden. Kritikerna menar också att det bullrar om färjan eftersom hjälpmaskineriet är igång, vilket för övrigt inte var något som jag kunde märka av under mitt besök.
Själv undrar jag lite försiktigt hur det står till i huvudet på personer som inte accepterar minsta förändring av stadsbilden. Lite som 1960-talets ”Goddag, klagomuren, inte kan ni väl ha en kvinna i teverutan!”. Stena Baltica är kanske inte det vackraste bland skapelser, men faktum är att så nära fartyget finns inga bostäder att någon omöjligt kan se henne mer än som en ytterst liten del av den vackra vykortsmiljön.
Visste inte att det var där den låg. Antar väl att den säljs förr eller senare, och hamnar i Medelhavet eller i Asien. Ska bli intressant att vad som händer iaf.
Vad är det som skall finnas i en hamn om inte fartyg?
Finns det något som är mer öde, än en hamn utan rörelser och fartyg? Skall det vara kustbor som uttrycker sig negativt, nej , det är sannolikt inflyttade.
Den där färjan ligger mitt i min utsikt, jag bor kanske 700-800 meter från den, ser hur det ibland bolmar kraftigt ur skorstenen, hör hjälpkärrorna bullra stilla dagar.
Jovisst kajer är till för att fartyg skall ligga vid dem, men bloggaren har nog inte upplevt miljön innan färjan kom dit.
Under åren har jag sett fartyg komma o gå till den kajen och uppskattat det, De har bidragit till arbetstillfällen i hamnen, det gör inte färjan. Några småpengar tillfaller naturligtvis hamnen. Lysekil är tydligen billigare än Göteborg där den borde ligga. Men färjan tillför inte något till miljön i Lysekil.
Javisst, jag är inflyttad till Lysekil, men ändå kustbo sedan 65 år tillbaka. Dessutom sjöman under 45 år.
Om du bor 700-800 meter ifrån hamnen kan det inte vara mycket av ditt synfält som försvinner. Bullret från vägen borde störa mer än det lilla brum som kommer från Baltica…
Hej, jag undrar om någon vet hur mycket de ska sälja den för? Eller var den ligger ute till salu
Hej jag kan inte mycket om strömförsörjning till fartyg. Men om ett fartyg ligger upplagd längre tider (år) så som baltica går det ej då att ordna med el från land? I stan är det förbud att köra motorn på tomgång mer än 1 min pga miljön. Är sjöfarten befriad från allt sådant?